Duoconcert Orthen & Helvoirt

Samen muziek maken door en voor iedereen

De breindokter Erik Scherder weet er alles van. Door samen te spelen met anderen ontwikkel je je breder en sneller dan wanneer je alleen les hebt op je instrument. En het is ook nog eens gezelliger dan in je eentje! Maar wist je al dat samen muziek maken ook nog eens ontzettend goed is voor je hersenen?

Als je samen muziek maakt, moet je op elkaar afstemmen, zodat het als één geheel klinkt. Dat zorgt er ook voor dat je je verbonden voelt met de mensen met wie je samenspeelt. De verbinding tussen de voor- en achterkant van je brein wordt ook sterker en die is juist belangrijk voor je sociale ontwikkeling. Van samen muziek maken en luisteren word je dus een fijner mens!

Om dit te ervaren presenteren twee muziekverenigingen op zaterdag 9 maart een Duo Concert in HelvoirThuis, Kloosterstraat 30, Helvoirt. Aanvang 19.00 uur, inloop 18.40 uur

Tijdens dit muzikaal treffen Harmonie Kunst Adelt, Helvoirt en Orthense Harmonie. ’s-Hertogenbosch elkaar waarbij alle orkesten aan bod komen.

LUCHTorkest
Te beginnen met het LUCHT-orkest, de kweekvijver van de muziekverenigingen uit Vught, Cromvoirt en Helvoirt. Bedoelt voor muzikanten die net hun 1e les bij de vakdocent hebben gehad, amper weten hoe hun instrument in elkaar moet, laat staan er fatsoenlijk geluid uit krijgen. Het Luchtorkest bestaat sinds november 2023 en heeft zo’n 12 leden. Dirigent Alphons van Stenis heeft een vrolijk programma samengesteld.

Opstaporkest
Alphons heeft ook het Opstaporkest onder zijn hoede. Ook dit orkest bestaat uit leerlingen van de drie muziekverenigingen uit de gemeente Vught, waardoor alle beginnende leerlingen kans krijgen deel te nemen in een opleidingsorkest.
Ze leren zo in een vroeg stadium al samenspelen, naar elkaar te luisteren en onder leiding van een dirigent te spelen. Als de leerling naar het inzicht van de dirigent en de muziekdocent een voldoende muzikaal niveau en inzet heeft, kan ze doorstromen naar het middenorkest!

Instaporkest Orthense Harmonie
Bij de Orthense Harmonie stromen veel kinderen al vroeg in de opleiding door naar het instaporkest, nadat ze een jaar in een blazersklas muziekles hebben gehad in de blazers- of ritmeklas. De methode die op school werd gebruikt gaat verder in het instaporkest, maar daarnaast wordt ook andere eenvoudig speelbare muziek aangeboden. Op een speelse manier laat dirigent Adri Broekhof de kinderen kennismaken met de muzikale begrippen.

OPLO Orthense Harmonie
Als de kinderen van het instaporkest al een aardig deuntje kunnen spelen, stromen zij door naar het OPLO. Hier gaan zij zich verder ontwikkelen op A niveau en door naar B niveau. Ook volwassenen zijn in dit orkest welkom. Dit orkest wordt geleid door Jenine van de Werken.

MiKA
Bij het Middenorkest Kunst Adelt, kortweg MiKA genoemd zetten de leerlingen het musiceren in groepsverband door en hebben inmiddels hun A-diploma behaald. Het orkest bestaat niet alleen uit jeugdleden maar ook muzikanten die op latere leeftijd muziek zijn gaan maken of hun instrument weer opgepakt hebben. Het is een mooie mix van 20 leden tussen jong en ‘oud’.  Anneke Konings-Kros dirigeert MiKA.

Groot Orkest Orthense  Harmonie
Het groot orkest bestaat uit muzikanten die op HaFa B niveau kunnen musiceren. Het orkest bestaat op dit moment uit zo’n 45 muzikanten van alle leeftijden. Het Groot Orkest probeert jaarlijks een groot optreden te organiseren. In 2023 was dat RAAK! Met Vincent Houdijk en Bart de Rijk. Dit was een hilarische, interactieve en muzikale voorstelling waar de muzikanten ook zelf veel plezier aan hebben beleefd. De Orthense harmonie bestond in 2022 95 jaar en staat onder leiding van Anneke Konings-Kros

Groot Orkest Kunst Adelt
Dit is het grootste onderdeel van de vereniging. Hierin maken blazers en slagwerkers gezamenlijk muziek. Er wordt wekelijks gerepeteerd voor concerten, serenades. Het Harmonieorkest is elk jaar te horen bij diverse concerten in Helvoirt, zoals het Nieuwjaarsconcert van de concertcyclus Noten op de Noen. Ook bij diverse dorpsactiviteiten ‘op straat’ is men aanwezig, zoals bij de intocht van Sinterklaas, de rondwandeling met Koningsdag (koninklijke onderscheidingen), dodenherdenking en elke eerste zondag in mei vindt het traditionele Dauwtrappen naar de Sint-Jan in ‘s-Hertogenbosch plaats. De muzikale leiding van het Harmonieorkest is in handen van Anneke Konings-Kros.

Een uitgebreid programmaboekje wordt aangeboden tijdens dit gratis te bezoeken Duo Concert. Kom ervan genieten!